• Vergroot het bereik van uw website

    Met welke social media kunt u het beste uw doelgroep bereiken ? Welke strategie moet u kiezen ? Wij hebben ruime ervaring met social media en helpen u graag.

Social media integratie

Social media is een verzamelnaam voor alle Internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze. Het betreft niet alleen informatie in de vorm van tekst (nieuws, artikelen). Ook geluid (podcasts, muziek) en beeld (fotografie, video) worden gedeeld via social media websites. 

 

Bekende voorbeelden van internationale social media websites zijn Facebook, YouTube,Linkedin en Twitter, maar ook bijvoorbeeld WikiPedia en MySpace. Voorbeelden uit Nederland zijn Hyves, NuJij en Schoolbank.


Hoe werken social media? 

Bij social media draait het vooral om de rol van de website bezoeker. Hij zorgt meestal voor de inhoud van de website (bij YouTube uploaden de gebruikers de video's en bij WikiPedia kan iedereen zelf artikelen maken en bewerken). Dit wordt ook wel User generated contentgenoemd. Daarnaast zorgt het social medium soms ook voor de rangschikking van de content 

 

Het woord "social" zegt al voldoende; Social media zijn omgevingen waar een hoge mate van interactie plaatsvindt. Groepen mensen komen er samen om te communiceren over onderwerpen die zij belangrijk vinden. Volgens de Van Dale betekent sociaal onder andere dat men geneigd is om te leven in groepen. Dit is meteen ook de verklaring waarom de social media website zoveel bezoekers trekt: mensen gaan gezamenlijk op zoek naar zogenaamde "peers", mensen die net als u zelf zijn. Met deze personen wisselen we informatie uit. Als er eenmaal een kritische massa is bereikt, treedt er een sneeuwbaleffect (ook wel viraal of viral effect genoemd) op waardoor er steeds meer mensen op de website afkomen. Ook zij willen graag weten wat er allemaal mogelijk is. Alle voorheen genoemde websites zijn voorbeelden waarbij deze situatie opgetreden is.

 

Pluspunten van social media

  • Social media sites zijn vaak erg actueel, omdat een grote groep consumenten actief is en er altijd wel een als eerste bij een gebeurtenis aanwezig is.
  • De inhoud van social media websites is vrijwel altijd deelbaar en eenvoudig te verspreiden binnen een netwerk. Dit houdt in dat zeer snel een viral effect ofwel buzz kan plaatsvinden.
  • Social media en niche communities zijn zeer geschikt voor het benaderen van marketingniches.
  • Social media zijn snel doorzoekbaar en relatief objectief, aangezien ze worden gegenereerd door een brede groep mensen. Dit wordt ook wel 'the wisdom of the crowd' genoemd.
  • Sociale media scoren zeer goed in zoekmachines als Google, vanwege het relatief objectieve en betrouwbare karakter.

 

Minpunten van social media 

  • Hoewel social media zeer geschikt is voor personalisatie, worden resultaten vaak vertoond op basis van gemiddelden door de werking van democratie. Dit kan er voor zorgen dat goede initiatieven toch niet naar boven komen.
  • Consumenten en medewerkers kunnen alles zeggen over je bedrijf op sociale media websites. Dit kan zorgen voor veel positieve publiciteit, maar ook voor slechte publiciteit, ook als dat niet terecht is. Om deze problemen tegen te gaan stellen steeds meer bedrijven social media richtlijnen op voor hun medewerkers.
  • Social media zijn niet altijd zo betrouwbaar als gezegd wordt. Veel berichten op Twitter betreffen bijvoorbeeld geruchten die door de massa worden versterkt en vervolgens niet waar blijken te zijn.

 

Toepassingen van Social Media

Netsupport kan u helpen bij het kiezen van de juiste social media, zodat u de doelgroep bereikt die het beste bij uw organisatie past. Voorbeelden van social media welke wij gebruiken zijn:

  • Twitter
  • Linkedin 
  • Facebook 
  • Hyves
  • Youtube

Er zijn veel verschillende manieren om deze social media te gebruiken. Zo kunt u de social media "los" gebruiken van uw website, maar er kan ook een koppeling gemaakt worden tussen bijvoorbeeld nieuws op uw website en Twitter of Facebook. Ook is het mogelijk om de social media te integreren in uw website. Een voorbeeld hiervan is de Facebook Open Graph / Facebook Timeline.

  

Facebook Timeline

Op 12 december 2011 heeft Facebook de timeline geintroduceerd. Timeline is een chronologische lijst van al je activiteiten op Facebook, inclusief foto’s, video’s, status updates en locaties. De timeline is de opvolger van de klassieke wall, die nu nog alleen gebruikt wordt voor het tonen van updates van je vrienden. In tegenstelling tot de wall is de timeline in twee kolommen verdeeld door een verticale tijdlijn en start onderaan met je geboorte / aanmelding op Facebook. Met de timeline kwam ook de Ticker: een klein blokje in de rechter kolom met korte updates van je vrienden. 

  

Facebook Open Graph

Met de lancering van de nieuwe Timeline kon Facebook beginnen met het open zetten van de onderliggende structuur aan ontwikkelaars. Sinds begin januari 2012 is het mogelijk om via Facebook (open graph) acties die gebruikers op je website doen (bijvoorbeeld aankopen, spelletjes, het lezen van een artikel) op de timeline van bezoekers plaatsen. Deze acties zijn ook zichtbaar op de ticker en in de newsfeed van de vrienden van de bezoeker. Uiteraard alleen als de bezoeker op je website inlogt met Facebook en daarmee toestemming geeft voor het plaatsen van activiteiten op zijn of haar timeline. Op de timeline geplaatste activiteiten hebben de zelfde functionaliteit als een “vind-ik-leuk” en vrienden kunnen op de activiteit reageren of deze “liken”.

 

Ontwikkelaars kunnen zelf objecten en acties toevoegen. Netsupport heeft bijvoorbeeld bij Facebook het object “product” en de actie “plaats bieding” ontwikkeld. Acties zijn bij Facebook in het Engels en het plaatsen van het bod is dan ook “make a bid” geworden. Deze acties moeten vervolgens door Facebook goedgekeurd worden. Na goedkeuring kan via uw website en de Facebook Open Graph een connectie gemaakt worden naar de timeline van Facebook gebruikers. Hoewel de initiële actie in het Engels wordt aangemaakt kunnen later vertalingen worden toegevoegd, zodat acties in de taal van de bezoeker getoond worden. Door activiteiten die gebruikers op je website doen automatisch te plaatsen op de timeline kun je dus relatief goedkoop reclame maken voor uw producten. Via de statistieken van Facebook (Insights) kun je ook precies bijhouden hoe vaak een activiteit is weergegeven bij andere Facebook gebruikers.

 

Twitter toevoegen aan een website

Veel websites geven Twitterberichten weer. Echter, deze berichten staan eigenlijk op de Twitter website. In de zoekmachines zal bij uw bericht dus niet uw eigen website staan, maar die van Twitter. Netsupport heeft een module ontwikkeld waarbij uw Twitterberichten in de database worden geladen, en als "gewoon" nieuws op de website getoond worden. Zo worden de Twitter berichten ook goed gevonden door de zoekmachines op uw website

  • Internet Database Beheer Systeem (IDBS)

    IDBS vormt de basis voor de online oplossingen van Netsupport. Deze oplossingen zijn vrijwel altijd ‘slim’ maatwerk. Klik hier voor meer informatie over IDBS.


  • Microsoft Certified Partner

    Zo kan Netsupport u nog beter oplossingen bieden die in de technologische behoeften van uw MKB-organisatie voorzien.


  • Dropbox Partner

    Netsupport is gecertificeerd Dropbox Partner